کد مطلب:188998 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:156

موقعیت اجتماعی باقر العلوم
امامان معصوم گرچه در اثر دسیسه از حاكمیت سیاسی محروم شدند، لیكن تلاش دسیسه كاران هیچ گاه نتوانست آنان را از موقعیت اجتماعی خویش محروم سازد. زیرا فضایل انسانی آنان آن گونه در میان مردم می درخشید كه نگر همگان را به سوی آنان متوجه می ساخت.

از جانب دیگر تلاش های پرثمر فرهنگی و اجتماعی امامان با همه محرومیت ها و محدودیت ها، موقعیت ممتاز اجتماعی آنان را گسترش بخشیده و ایده و باورهای آنان به صورت یك جریان بزرگ اجتماعی مستقر ساخته بود. این جریان بزرگ اجتماعی كه از آغازین روزهای رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شكل گرفته بود، فراز و فرودهای فراوان را پیمود، لیكن با هوشمندی و تلاش پرثمر امامان همواره هویت خویش را حراست نموده و به صورت یك جبهه ی چالشگر علیه اهداف حزب عثمانیه آنگاه حزب بنی عباس قد برافراشته نمود. بر این اساس تمام امامان معصوم از موقعیت ممتاز اجتماعی بهره ور بودند.

باقر العلوم علیه السلام نیز همانند امام سجاد علیه السلام از موقعیت علمی فرهنگی و اجتماعی بس والا بهره مند بود. شیعیان و دیگر علاقه مندان به عنوان یك تشكل همسوی اهل بیت، همراه و همگام حضرت بودند و این تشكل از آرمان های حضرت به صورت شایسته و بایسته دفاع و پیروی می نمودند. شكل گیری موقعیت والای اجتماعی، زمینه ی تلاش های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امام را فراهم ساخته بود. به گونه ای كه تشكل همراه امام به



[ صفحه 186]



عنوان بزرگترین جریان چالشگر، علیه حاكمیت دیكتاتورها به ویژه حزب عثمانیه به شمار می رفت.

همین موضوع باعث شده بود كه حزب حاكم حساسیت فراوان نسبت به این تشكل داشته باشد؛ و همواره در صدد ستیز با آن برآید و از لحاظ اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و نیز اقتصادی تلاش فراوان بر محدود ساختن آن بنماید.

به همین خاطر حزب عثمانیه همواره از موقعیت امام باقر علیه السلام در وحشت به سر می برد و تلاش های فرهنگی و اجتماعی حضرت را زیر نظر داشت و حتی امام را به پایتخت اقتدار خویش فراخواند، تا اقتدار خویش را به رخ امام و همراهانش نمایان سازد و آنان را از فرجام تلاش های اجتماعی خویش بر حذر دارد. همچنین جمعیت انبوهی كه هماره همراه امام بود، نگرهای فراوانی را به سمت و سوی امام علیه السلام معطوف داشته بود، كه این نیز گواه دیگر بر موقعیت اجتماعی حضرت می باشد، كه در این فرصت به برخی محورهای یاد شده می پردازیم.